Projevy ADHD, za které dítě nemůže

Děti jsou různé a zdaleka se u nich nemusí objevit všechny následující projevy. Každé má svou jedinečnou kombinaci a potřebuje specifický přístup. Základem je mít o ADHD informace a brát vše co nejpozitivněji. Dané projevy lze brát současně jako šanci, plus, výhodu. Více o tomto tématu naleznete v článku ADHD jako dar.

 

Dítě nemůže za následující projevy:

Krátká doba udržení pozornosti

Impulzivní jednání

Hyperaktivní chování

Další články

Vykresli to ze sebe ven

Vykresli to ze sebe ven Obrázek výše zachycuje – světe div se – vztek a bezmoc.  A je zřejmé, že vůbec nejde o výsledek, ale o to, že proběhl proces kresby. Velmi rychle se mi ulevilo...

Jak Terapie Cesta pomáhá dětem

Jak Terapie Cesta pomáhá dětem Střípky konkrétních příběhů Dnes mám pro vás několik konkrétních příběhů z vlastní praxe. Týkají se toho, jak Terapie Cesta pomohla dětem. Všechny příběhy mají...

Je stále v pohybu – „jako by mělo v sobě motor” – To je extrémně energeticky náročné jak pro dítě, tak pro jeho doprovod. Rodič si může vydechnout, až když dítě uspí, a i to bývá náročné.

Neovládá se a uskutečňuje okamžité nápady – To může zahrnovat i třeba to, že vezme někomu nějakou věc či peníze, ale pak toho lituje, často to na sebe řekne. Až zpětně si uvědomí, že nějaké jednání byla chyba.

Nemá pravidelný tělesný rytmus – Nechodí spát v pravidelný čas, nevstává v pravidelný čas, nemá hlad v obvyklé časy, na toaletu chodí v nečekané časy…

Špatná krátkodobá paměť – nezapamatuje si věci, ani ty, které má udělat ihned.

Velmi aktivní mozek – Což může být výhoda i prokletí. Mozek neustále funguje, nic moc nefiltruje.

Nesnáší čekání – Udělá cokoli, jen aby se nenudilo. Klidně způsobí i rvačku nebo hádku. Jen aby se něco dělo.

Mluví, když nemá, skáče lidem do řeči, dělá hluk – To způsobuje spoustu odsouzení od ostatních, třeba MHD, rodiče musí být otrlí a nedělat si nic ze svého okolí.

Vrtí se, když má sedět v klidu a tiše, špatně snáší delší cesty v autosedačcce, sezení ve škole či školce - Rodiče pak mohou poslouchat o tom, jak dítě leze ve školce při svačince pod stůl, což je problém... A dlouhé cesty s takovým děťátkem / pro takové děťátko mohou být peklo...

Bývá hodně emoční a citlivé, vznětlivé, někdy lehkomyslné, mívá výrazné změny nálad a může být emočně nezralé – Často už jako miminko bývalo uplakané, bylo těžké ho ukonejšit, vyžadovalo neustálou péči. Rozčílí se i kvůli zdánlivé maličkosti, může mít nejrůznější emocionální výlevy, což je extrémně náročné pro jejich nejbližší okolí. Může mít i sklon (v afektu) ničit věci.

Může mít sklon k nehodám – Jedna modřina vedle druhé, různé rány…

Jedná rychleji, než myslí – Nápady mohou být i nebezpečné. Se sirkami, nebezpečnými nástroji atd. Občas třeba vyleze někam do výšky a pak neví jak dolů, skáče či padá do vody, naráží do předmětů, padá z kola apod.

Nesnáší úkoly vyžadující trpělivost, přesnost, pečlivost – Učení je pro ně spíš trápení, je potřeba ho dávkovat po malých porcích, neřešit úplně detaily jako krasopis a podobně.

Nevydrží dlouho u činností jako je třeba psaní či vybarvování – Opět nenutit je do toho až tak moc, nebo najít třeba obrázky, co dítě zaujmou (auta, jednorožci…). U nás se překvapivě písanka stala velmi oblíbenou činností, protože netlačím na to, aby to byla kaligrafická nádhera, ale spíš cvičení jemné motoriky.

Nevydrží sedět ani u jídla, nesní pořádné jídlo a spíše uzobává – Někdy si uvědomí, že má hlad, až když třeba má jít spát… Raději si dá menší svačiny než celé jídlo, v jídle bývá vybíravé.

Přechází od jedné činnosti ke druhé, aniž by věci dokončilo – S tím je potřeba mu pomoct, učit ho dokončovat věci, být s ním, ale bez tlaku. 

Vše má velmi rychle hotové, nevydrží u činnosti, sebemenší podnět odvádí jeho pozornost – Tyto děti potřebují opravdu klid pro učení, vyruší je štěkot psa, sourozenci, spolužáci, cokoli…. Snadno se nechají rozptýlit ostatními.

Málokdy si dlouho hraje, hračky a hry ho až na výjimky moc nebaví, raději má pohybové hry – Tyto děti milují fyzické hry, honičky, kočkování, mazlení, nebo třeba Karak, Lego…jen tak něco je nezaujme, ale když už je to zaujme, těžko je od toho dostanete 🙂 Existují tedy i činnosti, u kterých vydrží nečekaně dlouho (kromě televize a počítače například i lego)

Často nevnímá, když na něj někdo mluví – Obzvlášť když něco dělá, nebo je v jiné místnosti. 

Když jej o něco požádáte, často zapomene, co to bylo – O to víc, když na něj někdo hrne jeden požadavek za druhým, nebo více požadavků najednou. 

Má odpor ke změnám – To třeba u nás neplatí 🙂

Opomíjí detaily, dělá chyby z nepozornosti – Ano, to najdete všude, v písmu, v tvoření, vaření… úprava sešitů je něco, na co opravdu netlačím…

Má problémy s usínáním a spánkem –  Spí málo, je těžké ho přimět ke spánku.

Bývá společenské, bez zábran, na hřišti si snadno začne povídat s dalšími lidmi – na jednu stranu super vlastnost, na druhou je potřeba ho naučit rozpoznávat, komu dát důvěru, a komu ne. 

Někdy si neuvědomuje, že už prekračuje hranice, že se třeba druhému jeho chování nelíbí – To bývá problém. Těžko pak vznikají hluboká přátelství. 

Mezi kamarády může být někdy neoblíbené, neuvědomuje si potřeby ostatních a vstupuje jim do osobního prostoru  – Neumí si s nimi hrát. Třeba dětem bere čepici, aby začala hra na honičku, ale ostatním to vadí. Vzbuzuje u ostatních nevoli.

Někdy může mít pocit, že je špatné a že ho nikdo nemá rád  – Tyto děti mohou o sobě mluvit ošklivě, někdy si i nadávají, mohou si i ublížit, trestat se. Nebo naopak mohou z nejistoty dělat ramena. Mohou být hodně závislé na hodnocení ostatních kamarádů, snažit se je ohromit, ale většinou se to nesetkává úplně s úspěchem.

Některé děti mohou být i agresivní – V raném věku třeba kousnou ostatní, když nastane konflikt, berou hračky ostatním z ruky apod.

Dělá mu problém se s někým vystřídat nebo se o něco rozdělit – Těžko snášejí čekání na cokoli. Dělá jim potíže čekat, až na ně dojde řada…

Může mít i specifické poruchy učení či problémy se řečí – Je potřeba logopedie, náprava…

Ztrácí věci – Úplně všechno, hračky, oblečení, školní pomůcky…

Někdy bývá nezdvořilé, nedodržuje všechna pravidla slušného chování, protože si je často neuvědomuje – Může mít i sklon být sprostý, lhát, nadávat, neposlouchat dospělé. Nesnaží se nikomu moc zavděčit, ani mu to nejde.

Má zkreslenou představu času – Neví, co bude jak dlouho trvat. Když má na něco čekat, pořád se ptá, kdy už to bude.

Obtížně při hrách zachovává klid a ticho – Těmto dětem bývá doporučována jóga na zklidnění, ale z mojí zkušenosti to pro ně moc není, nevydrží odpočívat, a musí to být hodně akční jóga, aby je to zabavilo.

Často vyhrkne odpověď před dokončením otázky – Ve škole může vadit, jinak ne. Často přerušuje ostatní (při hrách, skáče do hovoru…)

Má sklon k tomu hledat rychlé uspokojení – Tj. cukr, počítačové hry, svižné televizní pořady a filmy…

Má výkyvy výkonnosti – Někdy zvládne velký výlet, někdy ne, někdy učení jde, někdy ne…

Vychovávat takové děťátko je výzva, znám to velmi dobře z vlastní zkušenosti. Pravidelně používám Karty emoční první pomoci, které jsem se rozhodla zdarma poskytnout třeba i Vám. Našli byste je tady nebo níže na stránce.

VŠECHNO SE DÁ ZLEPŠIT! 

S EMOCEMI VÁM MOHOU POMOCI KARTY EMOČNÍ PRVNÍ POMOCI NÍŽE.

 

NÁM POMÁHÁ TERAPIE CESTA, PRÁCE RODIČŮ SAMA NA SOBĚ A ZNALOST PRINCIPŮ TOHO, CO PROSPÍVÁ DĚTEM S ADHD. (TO SE MŮŽETE DOČÍST ZDE.)

 

A ADHD SE DÁ BRÁT I JAKO DAR, O TOM VÍCE ZDE 🙂 

O autorce

Mgr. Petra Kolafa

Můj život je zasvěcen vztahům a dvěma úžasným, energickým synům, kteří jsou vzděláváni doma, přičemž jeden z nich čelí výzvě ADHD a je bez medikace. Tato cesta mi poskytuje hluboké poznání a nepřetržitou motivaci pro osobní růst a práci s emocemi.  Proto si moje duše vybrala věnovat se Terapii, Józe a kreativitě. VÍCE SI MŮŽETE PŘEČÍST  / POSLECHNOUT ZDE.

Úvodní 30 minutové sezení zdarma si rezervujte zde

Stáhněte si zdarma:

karty

emoční první pomoci

Co pro sebe můžete udělat, abyste se přepnuli do stavu uvolnění a léčení?

Vytiskněte si kartičky, rozstříhejte, zamíchejte a vytahujte ve chvílích, kdy vás emoce přemůžou.

Stáhněte si Karty emoční první pomoci ZDARMA I VY

Ochrana osobních údajů. Obchodní podmínky. O autorce. 

Copyright ©2023 Petra Kolafa. Všechna práva vyhrazena.

Přidejte se mezi nás: